1. Vallási közösségek jogi kategóriái Romániában
Kultusz (12 év folyamatos
működés, tagsága min. a teljes lakosság 0,1% -a), vallási egyesület/asociatie
religioasa – min. 300 tag), vallási csoport (szabadon alakulhat)
2. Vallásdefiníciók társadalmi jelentősége (az
állami elismertség előnyei)
Előnyök (állam nyújtotta biztonság, védelem - vallásszabadságból fakadó jogok, anyagi előnyök – adókedvezmények, szubvenciók, „Tiszteletre-méltóság” elnyerése)
Hátrányok (tevékenység korlátozása közintézményekben, negatív sztereotípiák asszociációja, megbélyegzés veszélye („kultusz”, „szekta”))
Előnyök (állam nyújtotta biztonság, védelem - vallásszabadságból fakadó jogok, anyagi előnyök – adókedvezmények, szubvenciók, „Tiszteletre-méltóság” elnyerése)
Hátrányok (tevékenység korlátozása közintézményekben, negatív sztereotípiák asszociációja, megbélyegzés veszélye („kultusz”, „szekta”))
3. Szubsztantív és funkcionális definíciók
Szubsztantív - könnyen operacionalizálhatók, operacionalizálás = a vallás dimenzióinak megállapítása, cGuire vagy Glock-Stark szerinti dimenziók
A vallás funkciói Tomka szerint: értelemadó funkció, integrációs funkció, legitimáló funkció, újító (prófétai) funkció
Szubsztantív - könnyen operacionalizálhatók, operacionalizálás = a vallás dimenzióinak megállapítása, cGuire vagy Glock-Stark szerinti dimenziók
A vallás funkciói Tomka szerint: értelemadó funkció, integrációs funkció, legitimáló funkció, újító (prófétai) funkció
4. Vallás dimenziói
Kognitív, rituális,
élmény- és közösségi dimenziók.
5. Vallás feltételezett funkciói
Értelemadó, integráló,
legitimáló és újító funkciók.
6.
Románia fontosabb vallási
közössége
Területi elhelyezkedés, etnikai
vonatkozások, a különböző politikai rezsimek hatása az egyházakra.
7. Weber
és Troeltsch modelljei
Egyház, szekta, szekták
egyházzá válása, illetve egyház, szekta és misztikus vallásosság)
Egyház: nagy, tagsága
beleszületik, társadalmilag elismert, szervezetileg hierarchikus, bürokratikus
Szekta: kicsi, tagsága belép, társadalmilag nem elismert,
„lázadó”, szervezetileg demokratikus, karizmatikus
Misztikus vallásosság (Troeltsh) (a
vallásgyakorlók közötti kapcsolat lényegtelen - spontán „paralellizmus”; közömbösség a
szentségek, dogmák, etikai normák, vallási szervezetek iránt; nincs
tagsága, kidolgozott tanrendszere - „közösségi” jellege kérdéses; nem kíván
elkötelezettséget – nincs mi iránt; tagjai
magasabb képzettségűek; vallási
elitizmus: nem ismeri el az isten előtti egyenlőséget)
8. Wallis
modellje
Típusképző szempontok (vallási csoport és annak környezete közötti
viszony, vallási
világkép legitimációja), típusok (egyház, felekezet,
szekta, kultusz), a modell alkalmazhatósága makro-
és mikro-szinten.
9. Vallásosság
típusai és ennek kapcsolata a szervezetek dinamikájával
Típusképző szempontok (vallásosság
mértéke és a vallásos szerep diffúz/szegmentált jellege), vallási orientáció típusai, szervezeti átalakulások.
10. Barker
modellje az egyház-jelleg erősségéről
Kapcsolat egyház és állam
között – erős, gyenge
Egyház státusa –
formálisan elismert / nem elismert
11. Civil vallásosság
Népszerű
vallási elemek egy politikai nemzet tagjai körében – vallási hovatartozástól
függetlenül. Transcendál
felekezeti és kulturális különbségeket, mozgósít politikai
célok irányába és legitimálja a politikai közösséget és hatalmat, jól adaptálódik a modern, differenciálódott
társadalmakhoz, a vallásosság
magas foka valósulhat meg (nyilvános vallásgyakorlás alapján).
12. Bázisközösségi
mozgalmak jellemzői (Horvát Zsuzsa p. 243-245)
Alapegységek face-to-face csoportok, tagjai
elkötelezettek, egalitárius
törekvések jellemzők a csoportközi viszonyokra (vezetők-vezetettek,
papok-laikusok, férfiak-nők között), a
szervezet decentralizált, a csoportok
bizonyos fokú önállósággal bírnak.
13. Szekták
és állam viszonyának konfliktusos dimenziói
Hadviselés-katonaság, politika,
gazdaság, társadalmi státus, oktatás, szórakozás, a közösség határainak fenntartását szolgáló
eszközök, prozelitizmus.
14. Szekták típusai – „Klasszikus” és „pünkösdi” szekták
Klasszikus szekták:
fiókszervezetekre
épülő, centralizált, bürokratikus szervezet, írott anyagok
révén megvalósuló tematikai és procedurális egységesség (kulturális
környezetek sokfélesége és a diverzifikálódás veszélye, írott
anyagokra alapozás eredete), viszonylag
személytelen viszonyok(a fokozott centralizálás következtében), kvázi-vallásos
irodalmi anyagok használata, intellektuális
jelleg, szervezési-gazdasági
pragmatizmus.
Pünkösdi szekták
Személyes
vallási élmény egy helyi közösségben, intellektuális
jelleg helyett élményközpontúság (nyelveken szólás, prófétálás, gyógyítás, stb.), fundamentalizmus, egyszerűség
stílusban, oralitás, egyszerűség
tanokban (dichotóm morális tanítások), alsó
osztályok mint társadalmi rekrutációs háttér (változások e téren)
15. Szekták
átalakulását előmozdító tényezők
Konverzióra fektetett hangsúly a tagfelvételnél, karizmatikus
alapítók, szervezeti változások (bürokratizáció és papság kialakulása) (Wilson, p. 105-122)
16. Új vallási mozgalmak jellemzői
(első generációs hívek, fiatal tagság, karizmatikus vezetők, felsőbb társadalmi
rétegekből származó tagság)
17. Új vallási mozgalmak típusai
(Wallis, Roy valamint Stark-Bainbridge modelljei)
A világhoz alkalmazkodó (world-accomodating), a világot helyeslő (world-affirming), a világot elutasító
(world-rejecting) típusoké. Stark-Bainbridge tipológiája („audience cults”, „client cults”, „cult movements”)
18. A vallási konverzió elméletei
Vallási konverzió típusai (radikális
átalakulás, reaffirmáció), a relatív depriváció elmélete, a Lofland-Stark modell, az
agymosás-elmélet
19. A
vallási konverzió kutatás empirikus eredményeinek összegzése Dawson nyomán
20. A
szekularizáció a társadalmi differenciálódás elméletében
Ttársadalmi differenciálódás, racionalizáció, pluralizáció, vallás
privatizációja, vallás individualizációja. (segédanyag)
21. A szekularizáció
„kínálati-oldal” elmélete
Stark-Iannacone hét tézise
22. A hivatalos vallásosság modelljének
keletkezése és jellemzői
23. Az egyházi igazgatás típusai
Episzkopális,
kongregacionális, és presbiteriális igazgatás
24. Mágia
Mágia definíciója
(Malinosky és Goody)
Mágia típusai (Fraser)
25. A vallás mint jelentésrendszer
Externalizáció,
objektiváció, internalizáció
Nomosz és káosz
Jelentésrendszer, a
jelentésrendszer krzisei, plauzibilitási struktúra
26. Plauzibilitási struktúra és szubszcocietális
plauzibilitási struktúrák
Plauzibilitási struktúra
jelentése,
Szubszocietális
struktúrák: szektarianizmus, tribalizmus, lokalizmus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése